Full Download - FullyDown Forum


FORUMUMUZA ÜYE OLARAK KENDİ PVP SERVER ADRESİNİZİ PAYLAŞABİLİR YA DA FORUMDAKİ MEVCUT PAYLAŞILMIŞ PVP ADRESLERİ GÖREBİLİRSİNİZ...

SADECE FORUM ÜYELERİ LİNKLERİ GÖREBİLİR
FORUM ÜYELERİMİZ MESAJLARA CEVAP ATABİLİR
ÜYELERİMİZ KONU AÇIP SERVERLARINITANITABLİR
Full Download - FullyDown Forum


FORUMUMUZA ÜYE OLARAK KENDİ PVP SERVER ADRESİNİZİ PAYLAŞABİLİR YA DA FORUMDAKİ MEVCUT PAYLAŞILMIŞ PVP ADRESLERİ GÖREBİLİRSİNİZ...

SADECE FORUM ÜYELERİ LİNKLERİ GÖREBİLİR
FORUM ÜYELERİMİZ MESAJLARA CEVAP ATABİLİR
ÜYELERİMİZ KONU AÇIP SERVERLARINITANITABLİR
Full Download - FullyDown Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Full Download - FullyDown Forum


 
HomeLatest imagesSearchRegisterLog in

 

 Niceleme Mantığı

Go down 
AuthorMessage
^^obicham_te^^
Bayan Smod
Bayan Smod
^^obicham_te^^


Mesaj Sayısı : 586
1205
Rep : 110
Yaş : 33
Nerden : Tekirdağ

Niceleme Mantığı Empty
PostSubject: Niceleme Mantığı   Niceleme Mantığı Puce-p11Mon Jun 15, 2009 11:17 pm

Niceleme Mantığı


Niceleme Mantığı

Ödevi indirmek için TıkLa!

Kod:
NİCELEME MANTIĞININ ANA KAVRAMLARI


1NİCELEYİCİLER

Burada "önermeler mantığının basit önermeleri" incelemek ama-cındayız Böylece önermeler mantığı açısından basit yani "bölünmez" olan bazı önermelerin de bir takım yapı-taşlarının yani daha "ince" atomsal bileşenlerden kurulu olduğunu göreceğiz Örneğin,

(1) Bütün insanlar ölümlüdür

önermesini ele alalım Bu, önermeler mantığı açısından bir basit önermedir Gerçi, (1) İn bîr kısmı olan 'insanlar ölümlüdür' deyimi de tek başına bir Önerme sayılır; ama böyle bir önerme 'bütün insanlar ölümlüdür ün bir kı-saltmasından başka bir şey değildir Böylece, (1) in kendinden başka hiçbir kısmının bir önerme olmadığını söyleyebiliriz
imdi, (1) önermesini
İnsan olan her nesne Ölümlü bir nesnedir
biçiminde yorumlamak mümkündür Herhangi bir nesneyi belirtmek için V gibi bir değişken kullandıkta, (1) İ
insan olan her x, ölümlü bir tir biçiminde dile getirebiliriz Bu son önerme ise
(2) her x için; x bir insan ise, x ölümlüdür
anlamına gelir (2) önermesini,
x ne olursa olsun; x bir insan ise, x ölümlüdür biçiminde de dile getirebiliriz
şİmdi, 'ise' yerine '→' işaretini kullanmak suretiyle, (2) yi
(3) her x için [(x bir insandir) → (x ölümlüdür)]
biçimine çevirebiliriz (3) önermesinin (kendinden başka) hiçbir kısmı bir önerme değildir Nitekim, ne '(x bir insandır) → (x ölümlüdür)', ne 'x bir insandır', ne de 'x ölümlüdür' (doğru veya yanlış niteliğini taşıyamadığın-dan) bir "önerme" değildir Örneğin
(4) x bir insandır
deyimini ele alalım Burada geçen V değişkeni hiçbir belli nesne veya kimse-nin adı değildir Ancak V in birçok "değerleri" vardır: V in her değeri belli bir dil-dışı nesne (veya kimse) dir, V in yerine konulabilen bir deyim değil Örneğin, 'Sokrates adlı filozof 'x' in bir değeridir, ama bu filozofun adı olan 'Sokrates' sözcüğü V in bir değeri değil, bîr "yerine-koyma örneği"^
'x' değişkeninin her "yerine-koyma örneği" (yani V in yerine konulabi-len her deyim) genellikle V in değerler: olan nesnelerden birinin adıdır 'x bir insandır' gibi bir deyimden, V i onun yerine-koyma örneği olan bir adla değiştirmek suretiyle (doğru veya yanlış) bir önerme elde edebiliriz Örneğin, V yerine 'Sokrates' adını koymakla 'Sokrates insandır' gibi doğru bir önermeyi, V yerine 'Çoban yıldızı' adını koymakla 'Çoban yıldızı bîr İnsandır' gibi yanlış bir önermeyi elde ederiz 'x' İn yerine-koyma örneği olan bir adın adlandırdığı nesne 'x' in bir değeri"\ sayılır Buna göre Çoban yıldızının da V in bir değeri olduğunu görüyoruz Böylece 'x bir insandır' türünden bir deyimde geçen V değişkeninin değerleri sadece insanlar değil, her türlü (somut) nesnelerdirHer (somut) nesnenin bir adı olmadı-ğından, V in değerleri sadece 'x' in yerine-koyma örneği olan deyimlerin adlandırdığı nesnelerden ibaret değildir Ancak, V in değeri olan her nesne için "bu nesnenin bir adı olsaydı, bu ad V in bir yerine-koyma örneği olurdu" diyebiliriz
İmdi Y değişkeni, 'p' temsilci-harfi gibi (bir takım "yerine koyma-örnekleri" olmasından ötürü) bir "değişen" dir Ancak V gibi bir değişenin birtakım değerleri olduğu halde (yani 'x' in yerine-koyma örnekleri bir-takım dil-dışı nesnelerin adları oldukları halde),'p' gibi bir değişenin yerine-koyma örnekleri (yani "yorumlar')") hiçbir nesnenin adı değildir Temsilci-harfler, yerine-koyma örnekleri olmakla birlikte, değerleri olmayan değişen-lerdir Böylece "değişenler"!, değerleri olup olmadığına bakarak, "değiş-kenler" ve "temsilci-harfler" olmak üzere iki öbeğe ayırıyoruz
'x insandır' gibi bir deyim bir "açık-önerme"dir Bir açık-önerme (bir önerme kalıbı gibi), içinde geçen değişkenin veya değişkenlerin yerine birer
yerine-koyma örneği koymak suretiyle (doğru veya yanlış) bir önerme haline girer Böyle bir önerme açık önermenin bir "yorumu" değil, bir "ömek-önerme" sidir Böylece 'Sokrates bir insandır' 'x bir insandır' öner-me-kalıbının doğru bir örnek-önermesi, 'Çoban yıldızı bir insandır da yanlış bir örnek-önermesidir
Şimdi (3) önermesinde geçen
(5) (x bir insandır) → (x ölümlüdür)
açık-önermesini e!e alalım Bu açık-önermenin örnek-önermeleri '(Sokrates bir insandır) → (Sokrates ölümlüdür)' '(Çoban yıldızı bir insandır)-→(Çoban yıldızı ölümlüdür) ', '(bu masa bir insandır)→ (bu masa ölüm-lüdür)',, gibi belirsiz sayıda bir çok şartlı-önermelerdir Bir şartlı-önermenin ön-bileseni yanlış İse tümü doğru olduğundan, ancak ön-bileşeni doğru olanlarının tümü yanlış olabilir Dolayısıyla, ancak V in yerine bir İnsan adı koymamız halinde (5) in yanlış bir örnek-önermesini beklemek müm-kündür
imdi, (3) önermesinin doğruluğunun gerekli (ama yeterli olmayan) şartı (5) acık-önermesinin bütün örnek-önermelerinin doğru olmasıdır Ön-bileşeni yanlış olan örnek-önermeler, olgular ne otursa olsun doğru olduğundan, sözü geçen gerekli şartı sadece ön-önermesi doğru olan örnek-önermelere sınırlayabiliriz Başka bir deyimle, (3) ün doğruluğunun gerekli şartı, (5) in ön-bileşeni doğru olan ('Sokrates insandır-*- Sokrates ölüm-lüdür' 'Ahmet insandır -* Ahmet ölümlüdür gibi) bütün örnek-öner-melerinin doğru olmasıdır Bu örnek-önermelerin bir tekinin bile yanlış-lığı (3) önermesini yanlışlar
Görüldüğü gibi, (3) önermesinin doğruluk-değeriyle (5) acık-önerme-sinin örnek-önermelerinin doğruluk-değerleri arasında belli bir bağıntı vardır Bu bağıntı ise 'her x için' deyimiyle belirlenmiştir Bu deyimin görevi bitişik olduğu önerme-kalıbını "nicelemek"tir Bu bakımdan böyle bir deyime bir "niceleyici" denir Bir niceleyicinin ilişkin olduğu önerme kalı-bına da niceleyicinin "etki-alanı" denir Örneğin (3) önermesinde 'her x için niceleyicisinin etki-alanı, (5) önerme-kalıbından ibarettir 'Her x için' deyimi yerine 'V*' sembolik deyimi kullanılır Böylece, (1) önermesi-nin mantıksal yapısını
(6) V* £(x bir insandır)-* (x ölümlüdür)]
biçiminde dile getiririz
Değişken olarak V harfinden başka 'y' :z', 'u' V 'W harfleri de (in-dişli veya indissiz, uslu veya üssüz olarak) kullanılır, 'Vs', 'Vy', Vz'

gibi bir deyime, bir açık-önermeden bir "tümel-önerme" elde etmeye yaradığından, "tümel niceleyici" denir V sembolüne de "tümel niceleme
işareti" diyoruz
Şimdi de
(7) Bazı omurgalılar memelidir
önermesinin mantıksal yapısını inceleyelim Bu önerme
(Cool Hem omurgalı hem memeli olan (hiç olmazsa) bir nesne vardır
biçiminde yorumlanabilir Nitekim hem omurgalı hem memeli olan hiçbir nesne olmasaydı, (7) yanlış olurduÖte yandan, hem omurgalı hem memeli olan bir tek nesnenin varolması halinde bile (7) doğrudur (Cool önermesini V gibi bir değişken yardımıyla
öyle bir x vardır ki, (x omurgalıdır) ve (x memelidir) yani
(9) öyle bir x vardır ki [(x omurgalıdır) (x memelidir)]
biçimine dönüştürebiliriz
(7) önermesi ((1) gibi) Önermeler mantığı açısından basit bir öner-medir Nitekim,'omurgalılar memelidir', (7) nin tek başına önerme durumun-da olan bir kısmı olmakla birlikte, ('bütün omurgalılar memelidir anlamına
geldiğinden) halis bir bileşeni sayılmaması gerekir Bunu (9) önermesinde daha açık olarak görüyoruz: (9) un kendinden başka hiçbir kısmının bir önerme olmadığı meydandadır Nitekim (9)
(10) (x omurgalıdır) (x memelidir)
açık önermesinin önüne 'öyle bir x vardır ki' deyiminin konulmasıyla elde edilmiştir Bu son deyim İse bir "niceleyicidir" Böyle bir niceleyiciye "var-lıksal niceleyici" denir 'Öyle bir*x vardır ki' deyimi yerine sembolik ola-rak '3x' deyimi kullanılır Böylece (9) önermesini
(11) x[{x omurgalıdır) (x memelidir)]
biçiminde dile getiririz ' ' sembolüne "varlıksal niceleme işareti" diyoruz Bu işaretin önüne x, 'y' gibi herhangi bir değişken konularak ' x',
' y' gibi varlıksal niceleyiciler elde edilir
Bir varlıksal niceleyici (bir turne! niceleyici gibi), etki-alanı durumunda olan acık-Önermeyi nicelemeye yararAncak tümel niceleme halinde, mey-dana gelen önermenin doğruluğu için önerme-kalıbının bütün örnek-öner-melerinin doğru olması gerektiği halde, varlıksal niceleme halinde örnek-önermelerinin bir tekinin doğruluğu yeter Örneğin, (10) un bir örnek-önermesi olan

(bu kedi omurgalıdır) (bu kedi memelidir) önermesinin doğruluğu (9) önermesinin doğruluğu için yeterli bir şarttır
Önünde bir tümel niceleyici bulunan her önermeye "tümel önerme", önünde bir varlıksal niceleyici bulunan her önermeye de "varlıksal önerme" (veya eski deyimiyle "tikel önerme"} denir Gerek tümel önermeler, gerekse varlıksal önermeler "genel önerme/eredir Hiçbir niceleyiciyi içine almayan önermeler ise "tekil önermeler" dir
Back to top Go down
^^obicham_te^^
Bayan Smod
Bayan Smod
^^obicham_te^^


Mesaj Sayısı : 586
1205
Rep : 110
Yaş : 33
Nerden : Tekirdağ

Niceleme Mantığı Empty
PostSubject: Re: Niceleme Mantığı   Niceleme Mantığı Puce-p11Mon Jun 15, 2009 11:17 pm

Böylece bütün önermeleri (I Bölümün basında belirttiğimiz gibi) "tekil önerme/er" ve "genel önermeler' olmak üzere iki geniş öbeğe ayırabiliriz Genel önermeleri ((1) veya (6) gibi) "tümel önerme/er" ile ((7) veya (11) gibi) "varlıksal önermeler"e (yani "tikel önermeler'e) ayırı-yoruz Tekil önermeleri ise "basitteki! önermeler" ve "bileşik tekil Önermeler" olmak üzere iki öbeğe ayırabiliriz Örneğin, 'Sokrates bir insandır' bir basit tekil önerme, '(bu kedi omurgalıdır) (bu kedi memelidir}' bir bile-şik tekil önermedir
'x' gibi bir değişkenin değerleri olan nesnelerin tümüne x değişkeninin "değer-alanı" denir V 'y', gibi birçok ayrı ayrı değişkenler kullandığımız halde, her birinin değer-alanının aynı olduğunu kabul ederiz Bütün bu değiş-kenlere ortak olan değer-alanı, geçmişte, şimdiki zamanda veya gelecekte var olan bütün (canlı veya cansız) somut nesnelerden ibarettir İmdi değer-alanının her üyesinin, yani her somut nesnenin bir ve yalnız bir tek adı olduğunu, aynı somut nesnelerin de ayrı adları olduğunu kabul edelim Bu adlar 'a/, 'a2', olsun O zaman (6) gibi bir tümel önermenin doğrulu-ğunun gerekli ve yeterli şartı (5) Önerme-kalıbının bütün Örnek-önerme-lerinin doğruluğundan ibaret olur (Bu şart, her değerin bir adı olmaması halinde sadece gerekli olup yeterli değildir) Aynı şekilde, (11) gibi bir varlıksal önermenin doğruluğunun gerekli ve yerer// şanı (10) önerme-kalıbının örnek-önermelerinden hiç olmazsa birinin doğru olmasıdır (Bu şart, her değerin bir adı olmaması halinde, sadece yeterli olup gerekli değildir)
Değer-alanının sonlu olması, yani a, a gibi n tane nesneden ibaret olması halinde, her nesnenin de belli bir adı olduğunu kabul ederek, sözü geçen şartları şöyle dile getirebiliriz:
a Bir tümel-önermenin doğruluğunun gerekli ve yeterli şartı, bu öner-
menin etki-alanı olan önerme-kalıbının bütün örnek-önermelerinin bir-
likte-evetlemesinin doğru olmasıdır
b Bir varlıksal önermenin doğruluğunun gerekli ve yeterli şartı, bu
önermenin etki-alanı olan önerme-kalıbının bütün Örnek-önermelerinin
ayrıklığının doğru olmasıdır

Buna göre 'bulun insanlar ölümlüdür' gibi bir tümel önermeyi:
( bir insansa a ölümlüdür) ve ve (an bir İnsansa an ölümlüdür)
biçiminde; 'bazı omurgalılar memelidir' gibi bir varlıksal önermeyi de a omurgalı ve memelidir) veya veya (a omurgalı ve memelidir)
biçiminde yorumlayabiliriz
Böylece değişkenlerin değer-alanının sonlu olması ve her değerin belli bir adının olması halinde, niceleyiciler yerine önerme-eklemlerini kullan-mak mümkündür Ancak gerçekte, değer-alam, yani somut nesnelerin tümü, sonsuz veya hiç değilse sınırsız olduğundan, önerme eklemleriyle yetineme-yiz; niceleyicileri de kullanmamız gerekir Böylece önermeler mantığının yanı' sıra ondan daha geniş olan bir "nice/eme mantığı" nın olduğunu anlıyoruz
Niceleme mantığında, içinde V gibi bir değişkenin geçtiği herhangi bir "acık-önerme" Fx' 'Gx', 'Hx', gibi "açık önerme -kalıbı" denilen de-yimlerle temsil edilir 'F' 'G', 'H', harfleri temsilci harflerdir; ancak
bunlar 'p', 'q', 'r' harflerinden farklı olarak, önermeleri değil, 'yüklemler' \
temsil ederler Bu bakımdan, bunlara "yüklem-temsilcisi harfler" veya kısaca "yüklem temsilcileri" diyoruz
'Fx' kalıbını 'x, F dır' şeklinde okuyabiliriz O zaman
(12) xFx
kalıbını 'x ne olursa olsun, xF dır' veya 'her nesne F dir' biçiminde;
(13) ΞxFx
kalıbını da 'öyle bir x vardır kr xF dir' veya 'F olan bir x vardır biçiminde dile getirebiliriz Buna göre,
(14) ~ xFx
"(her nesne F d/r) değil" (yani "her nesnenin F olduğu doğru değildir") anlamına gelir Oysa bu deyimin "F olmıyan bir nesne vardır" anlamına geldiği meydandadır Bu son deyim ise
(15) Ξx~Fx
biçiminde dile getirilir Böylece (14) ile (15) in eşdeğer olduğunu görü-yoruz
Öte yandan,
(16) ~ΞxFx

"F olan bîr nesnenin varolduğu doğru değildir" anlamına gelir Oysa, bu deyim "hiçbir nesne F değildir" yani "x ne olursa olsun, x F değildir" ile eş-anlamlıdır Bu ise
(17) Vx~Fx,
biçiminde dile getirilir Şu halde (16) ile (17) nin eşdeğer olduğunu görü-yoruz (14) ile (15) in ve (16) ile (17) nin eşdeğerliğini şöyle dile getiri-yoruz:
(18) ~VxFx = Ξx~Fx
(19) ~ΞxFx • Vx~Fx
(18) eşdeğerliğinin iki yanını değillemek suretiyle
(20) VxFx - ~Ξx~Fx
eşdeğerliğini; (19) un ikî yanını değillemek suretiyle de
(21) ΞxFx - ~Vx~Fx
eşdeğerliğini elde ederiz
(20) eşdeğerlisine dayanarak tümel niceleyicinin varlıksal niceleyici türünden tanımlanabildiğim, (21) eşdeğerliğine dayanarak da varlıksal niceleyicinin tümel niceleyici türünden tanımlanabildiğim söyleyebiliriz
Klâsik mantıkta "kategorik" denilen önermeler A (tümel eveîleyici), £ (tümel değilleyici), / (tikel evetleyici) ve O (tikel değilleyici) olmak üzere dört Öbeğe ayrılır Bu dört çeşit önermeyi 'S' ve 'P' gibi iki terim-ternsilcisi
yardımiyle şöyle temsil edebiliriz:
(A) Bütün S !er P dir
(E) Hiçbir S P değildir
(İ) Bazı S ler P dir
(O) Bazı S İer P değildir
(6) ve (11) önermelerini örnek alarak, A türünden Önermelerin
(22) Vx[(x S dir) → (x P dir)]
biçiminde, / türünden önermelerin i^e
(23) Ξx[(x S dir) Λ (x P dir)]
biçiminde dile getirilebileceğini görüyoruz
imdi ıdâsik mamıkta bir yandan A ile O nün, öbür yandan da £ ile / nm çelişik, yani birbirinin değillemesi olduğu gösterilir Buna göre, O türünden önermeleri (22) nin değillemesi şeklinde, E türünden önermeleri de (23) ün değillemesi şeklinde dile getirebiliriz (22) nin değillemesi olan

~Vx[(x S dir)→ (x P dir)] kalıbını, (18) eşdeğerliği gereği,
Ξx~[(x S dir) → (x P dir)]
biçimine dönüştürebiliriz Bu son kaifpta niceleyicinin etki-aianı olan açık-önerme ~ (p -* q)' biçimindedir Bu ise 'pq* ile eşdeğerdir Böylece O biçimindeki önermelerin, (22) nin değillemesi olarak,
(24) Ξx[(x S dir) Λ ~(x,P değil)]
biçiminde temsil edilebildikleri sonucuna varıyoruz
£ türünden önermeleri temsil etmek için de (23) ün değiltemesi olan
~Ξx[(x S'dir) Λ (x P dir)] kalıbını göz önüne alırız Bu kalıbı, (19) eşdeğerliği gereği,
Vx-[(xS dir) Λ (x P dir)] biçimine, bunun da etki-atanı ~(pq)' biçiminde olduğundan ('~(pq)'
nün DeMorgan kanunu gereği 'p V q', dolayısıyla 'p → q' ile eşdeğer olmasına dayanarak),
(25) Vx[(x S dir) → (x P değil)]
biçimine dönüştürebiliriz Böylece E türünden Önermelerin (25) kalıbı ile temsil edilebildiğini görüyoruz
2 TEKİL TERİMLER ve GENEL TERİMLER
Şimdi önermeler mantığının bel kemiği durumunda olan açık-önermeleri daha yakından inceleyelim Kendinden başka hiçbir kısmı bir acık-Önerme olmayan bir açık-Önermeye atomsal açık-önerme diyeceğiz, örneğin, 1'dekİ (5) acık-önermesi 'x bir İnsandır' ve 'x Ölümlüdür' olmak üzere iki ayrı atomsal açık-önermeden kurulu bir molekülsel açı k-Önermedir Her atomsal açık-Önermede bir veya bir kaç değişken bulunur Bir tek de-ğişkeni olan bir atomsal açık-önermeye 7-// atomsal açık-Önerme iki ayrı
değişkeni olan atomsal açık-Önermeye 2-li atomsal açık-Önerme n tane
ayrı değişkeni olan bir atomsal açık-onermeye de n-li atomsal açık-önerme denir Örneğin, 'x bir insandır' bir 1-ii atomsal açık-önerme, '* y nin babasıdır' bir 2-li atomsal açık-önerme, *x, y ile z nin arasındadır' bir 3-lü atomsal açık-önermedir Bir atomsal açık-önermenin her örnek-önermesi (yani içinde geçen değişkenlerin yerine birer ad koymakla elde edilen önerme) bir atomsal tekil önermedir Örneğin, sözü geçen atomsal açık-önerme-lerin örnek-önermeleri olan 'Sokrates ölümlüdür' 'Ahmed Behçed'in ba-basıdır' ve 'B noktası, A noktasıyla C noktasının arasındadır' atomsal tekil önermelerdir

$imdi
(1) Sokrates ölümlüdür
atomsa! tekii önermesinin mantıksal yapısını inceleyelim Gerek günlük dilin grameri gerekse klâsik mantık açısından, 'Sokrates' deyimine (1) önermesinin "özne"si, 'ölümlü' deyimine de (1) önermesinin "yüklem"i denir'Dır' 'dür' gibi deyimlere ise önermenin "koşaç"\ (copula) denir Modern mantık açısından koşacı yüklemin ayrılmaz bir parçası saymak elverişlidir Buna göre, bir yüklemi hep bir "fiil" şeklinde yorumlıyacağız Klâsik mantığın koşacını, bir isim veya sıfatı fiil biçiminde bir deyim haline getirmeğe yarı-yan bir sonek olarak yorumlayacağız Örneğin, 'ölümlü sıfatını 'dür' soneki yardımiyle fiil biçiminde olan 'ölümlüdür' deyimine, 'insan' gibi bir ismi de 'dır' soneki (ve 'bir öneki) yardımiyle 'insandır' (veya 'bir İnsandır'} gibi fiil biçiminde olan bir deyime çeviririz
İmdi,
(2) x ölümlüdür
gibi bir atomsa! acık-önermeyi inceleyelim Bu açık-önerme V değişke-nliyle 'ölümlüdür' deyiminden ibarettir'Ölümlüdür' deyimi, (2) açık-öner-rnesinin ((1) gibi) her örnek-önermesinin yüklemidir Bu özellikten dolayı, 'ölümlüdür' deyiminin (2) atomsa! açık-önermesinin "yüklem"i olduğu söylenir Genel olarak, herhangi bir atomsal açık-önermede bütün değiş-kenlerin kaldırılması sonucunda geri kalan kısma atomsal açık-önermenin yüklemi denir Böylece her atomsal açık-önermenin bir veya bir kaç de-ğişkenle bir tek yüklemden kurulu olduğunu söyleyebiliriz
Görüldüğü gibi, verilen bir atomsal açık-önermenin yüklemini tespit etmek için "kullanan" veya "dil-dışı karşılık" faktörünü hiç hesaba kat-madan sadece deyimin biçimine bakmak yetiyor Örneğin 'x y n/n babasıdır' atomsa! açık-önermesinin yüklemi, bu deyimde 'xr ve 'y'- harf-lerinin dışında kalan bütün kısımların tümünden başka bir şey değildir Dolayısıyla bu yüklem, 'nin babasıdır' dan ibarettir Aynı şekilde, 'x, y ve z nin arasındadır' atomsal açık-önermesinin yükleminin ', ve nin ara-sındadır' dan İbaret olduğunu söyleyebiliriz Sembolik dilde bu gibi "sürek-siz" yüklemler yerine hep sürekli deyimler kullanılır Örneğin, sözü geçen iki atomsal acık-önermeden, birincisini
Baba(x, y) veya' kısaca 'B(x, y)'; ikincisini de
Arasında(x y, z) veya kısaca 'A(x y z}' biçiminde dile getiririz

Yüklem olan deyim, yalnız çok değişkenli atomsal açık-önermeler halin-de değil 1-li atomsal açık-önermeler halinde de değişkenin önünde yazılır
Örneğin (2) atomsal açık-önermesini
Ölürnlû(x) veya kısaca 'Ö(x)' ya da 'Öx' biçiminde yazarız
Öte yandan, bir 1-Iİ atomsal açık-Önermenin örnek-önermesi olan her önermenin öznesi, söz konusu atomsal açık-önermede değişken yerine konulan deyimden ibarettir Örneğin (1) önermesinin öznesi, (2) atom-sal açık-Önermesinden (1) önermesini elde etmek için Y değişkeni yerine konulan 'Sokrates' deyiminden ibarettir Genel olarak, herhangi bir atomsal tekil önermenin "özneler"m\ bu önermeyi elde etmek için baş-vurulan atomsal açık-önermenin değişkenleri yerine konulan deyimler şeklinde tanımlıyoruz Örneğin, 'Ali Behçedin babasıdır' önermesini elde etmek İçin 'x y nin babasıdır' atomsal açık-önermesinde Y yerine 'AH', 'y' yerine de 'Behçet' deyimini koyduğumuza göre, sözü geçen öner-menin öznelerinin 'Ali' ve 'Behçet' deyimlerinden ibaret olduğunu söyle-riz Böylece atomsal önermenin bir tek yüklemi olduğu halde, birden çok öznesi olabildiğini kabul edeceğiz
Back to top Go down
^^obicham_te^^
Bayan Smod
Bayan Smod
^^obicham_te^^


Mesaj Sayısı : 586
1205
Rep : 110
Yaş : 33
Nerden : Tekirdağ

Niceleme Mantığı Empty
PostSubject: Re: Niceleme Mantığı   Niceleme Mantığı Puce-p11Mon Jun 15, 2009 11:17 pm

'Özne' ve 'yüklem' deyimlerini bu şekilde tanımladıktan sonra, bu iki kavram yardımıyla herhangi bir dilin terimlerini "tekil terimler" ve "genel terimler" olmak üzere iki öbeğe ayırabiliriz: Bir " tekil-terim" \, bir önermenin öznesi olabilen bir deyim olarak; bir "genel terim"\ de bir önermenin yük-lemi olabilen bir deyim olarak tanımlıyoruz Buna göre, bir "terim" (yani bir tekil veya genel terim), bir önermenin öznesi veya yüklemi olabilen bir deyim şeklinde tanımlanabilir Bir önermenin öznesi veya yüklemi bir tek sözcükten ibaret olduğu gibi, pirden çok sözcükten kurulu bileşik bir deyim de olabilir Örneğin (1) 'önerme'sinin gerek öznesi ('Sokrates') gerekse yüklemi ('ölümlüdür') bir tek sözcükten ibarettir Bu gibi terimlere "basit terim" diyoruz('Sokrates' bir basit tekil terim, 'ölümlüdür' de bir basit genel terimdir) Öte yandan, 'bu masa dört köşelidir' atomsal önermesinin gerek öznesi ('bu masa) gerekse yüklemi ('dört köşelidir') iki sözcüklü "bileşik terimler" dir ('Bu masa' bir bileşik tekil terim, 'dört köşelidir' de bir bileşik genel terimdir)
Bileşik terimler yalnız iki sözcüklü değil, çok daha karmaşık da olabi-lirler Örneğin 'Ahmedin üçüncü oğlunun geçen yıl satın aldığı mavi ceket' gibi bir deyim bir önermenin öznesi olabildiğinden, bir tek "bileşik tekil terim" sayılmalıdır Aynı şekilde, 'baldıran içmek suretiyle ölmüştür' deyimi bir önermenin yüklemi olabildiğinden, bir tek "bileşik genel terim" durumundadır

Tekil ve genel terimler arasındaki ayrımı incelemek amacıyla aşağıdaki önermeleri göz önüne alalım;
(3) Ahmet bir insandır
(4) Bütün insanlar ölümlüdür
(5) Bazı insanlar filozoftur
(6) Gök mavidir
(7) Mavi bir renktir
'İnsan' sözcüğü (3) te yüklem konumunda, (4) ve (5) te ise özne ko-numunda geçiyor 'Mavi' sözcüğü de (6) da yüklem konumunda, (7) de ise özne konumunda geçiyor Böylece aynı bir terimin, bağlamına göre, "tekil" veya "genel" olabileceği sanılabilir Oysa, biz aynı terimin, anlamı değiş-meksizin, hem tekil hem genel olamayacağını kabul ediyoruz Şu halde, belli bir terimin bir önermede özne, başka bir önermede yüklem konumunda geçmesi halinde; ya bu terimin ikinci önermedeki anlamının birincisindeki anlamından farklı olduğunu, (yani terimin "çok-anlamlı" olduğunu), ya da bir terimin belli bir önermede görünüşte "özne" olarak geçtiği halde, gerçekte "yüklem" olabileceğini: veya görünüşte "yüklem" olarak geçtiği halde, gerçekte "özne" olabileceğini kabul etmek zorundayız İmdi, 'insan' sözcüğünün (4) ve (5) önermelerinde görünüşte (yani günlük dilin grame-riyle bu grameri geniş ölçüde izleyen klâsik mantık gereğince) özne konu-munda geçtiği halde, gerçekte (yani modern mantık ve semiotik açısın-dan) yük/em sayılması gerektiğini gösterebiliriz Nitekim, §1 de belirtil-dîği gibi, (4) ün mantıksal yapısı
(Cool V[(x bir insandır) → (x ölümlüdür)]
önermesiyle dile getirilmektedir (5) in mantıksal yapısı da
(9) Ξx[(x bir insandır) Λ (x bir filozoftur)]
biçiminde dile getirilir Oysa, 'insan' sözcüğü gerek (Cool gerekse (9) da 'x bir insandır' atomsal kalıbının yüklemi olarak geçiyor Şu halde, 'insan sözcü-ğünün ancak görünüşte (4) ve (5) in Öznesi olduğunu, gerçekte ise bu önermelerde yüklem konumunda geçtiğini görüyoruz Böylece 'insan' sözcüğünün yalnız (3)'te değil (4) ve (5) te de bir genel terim olduğunu kabul edebiliriz
Öte yandan, 'mavi' sözcüğünün (6) da genel terim olduğu halde; (7) de tekil terim olduğunu söyleyebilirizNitekim, 'mavi bir renktir' önermesi ne 'bütün maviler bir renktir', ne de 'bazı maviler bir renktir' şeklinde yorumlana-bilir ('x mavi İse x bir renktir' açık-önermesinin ön-bileşeni doğru olan •bütün örnek-önermeleri yanlıştır Nitekim mavi olan nesneler hep somut olduklarından, mavi olan hiç bir nesne bir renk olamaz) 'Mavi' sözcüğünün

böylece bazı bağlamlarda tekil terim, başka bağlamlarda ise genel terim olabilmesi anlamının değişmesine bağlıdır 'Mavi', bir gene! terim olduğu zaman bir takım somut nesnelere uygulanabilen bir somut genel terim, bir tekil terim olması halinde ise soyut bir nesne olan belli bîr rengi adlandıran bir soyut tekil terimdir
Bazı terimlerin, görünüşte özne konumunda geçtikleri halde, gerçekte yüklem olduklarını gördük Şimdi ise, görünüşte yüklem konumunda geç-tikleri halde, gerçekte özne olan terimlerin de bulunduğunu göstereceğizÖrneğin:
(10) İstanbul un fatihi Sultan II Mehmet tir
önermesini ele alalım Bu önermenin görünüşteki yüklemi 'Sultan II Mehmet' deyimidir Oysa böyle bir deyim, birözel isim olduğundan, açıkça bir tekil terimdir, bir genel terim değil Dolayısıyla bu deyimin yüklem konu-munda geçmesinin görünüşte kaldığını, gerçekte ise bir özne olduğunu göstermemiz gerekecektir Nitekim (10) önermesinin mantıksal yapısı
(11) İstanbul un fatihi = Sultan H Mehmet
yani, 'İstanbul un fatihi ite Sultan // Mehmet aynı kimsedir' Önermesiyle dile getirilebilir Oysa (11) önermesi 'x = y' gibi bir 2-li atomsal açık-öner-mede, Y yerine 'İstanbul un fatihi' 'y' yerine de 'Sultan II Mehmet' deyim-lerinin konulmasıyla elde edilebilir Şu halde (11) in yükleminin 'Sultan II Mehmet' değil, ' = ' deyimi olduğunu görüyoruz 'Sultan II Mehmet' deyimi ise (11) önermesinin bîr öznesi durumundadır
Genel olarak, verilen bir önermede geçen bir tekil terim yerine bir genel terim veya bir genel tecim yerine bir tekil terim konuldukta, sözü geçen önermenin anlamsız bit deyim haline girdiğini söyleyebiliriz Örneğin, 'Sokrates ölümlüdür' önermesinde geçen 'Sokrates' tekil terimi yerine 'gülüyor' gibi bir genel terimi koymakla elde edilen 'gülüyor ölümlüdür' deyimi anlamsızdır Aynı şekilde, 'Ölümlüdür' genel terimi yerine 'Ahmet' gibi bir tekil terim koymakla elde edilen 'Sokrates Ahmet tir' deyimi anlam-sızdır Gerçi bu son deyim, 'Sokrates - Ahmet' biçiminde yorumlanması halinde, anlamlı (yanlış) bir önermedir Ama bu önerme, mantıksal yapısı bakımından, 'Sokrates ölümlüdür'den değil, ancak 'Sokrates = ölümlü' den elde edilebilir Oysa bu son deyim anlamsızdır
Bu özellikten faydalanarak,'görünüş te özne veya yüklem konumunda geçen deyimlerin gerçekte böyle olup olmadıklarım belirten bir ayraç elde edebiliriz Örneğin, 'bütün insanlar ölümlüdür' önermesinin görünüş-teki öznesi 'insandır Oysa 'insan' terimini 'ölümlü terimiyle değiş-tokuş etmek suretiyle elde edilen 'bütün ölümlüler insandır' deyimi (anlamlı)

bir önermedir Bundan ötürü, "insan sözcüğünün 'ölümlü sözcüğü gibi bir gene! terim, dolayısıyla bir yüklem olması gerektiğini görüyoruz Aynı şekilde, (10) önermesinin görünüşteki yüklemi olan 'Su/tan II Mehmet' deyimini 'İstanbul un fatihi' deyimiyle değiş-tokuş etmek suretiyle elde edilen 'Sultan İL Mehmet' İstanbul un fatihidir' deyiminin anlamlı bir önerme olmasına bakarak, 'Sultan II Mehmet' in de, tıpkı 'tstanbul un fatihi' gibi, bir özne olduğu sonucunu çıkarırız
Genel terimleri, yüklemi oldukları atomsal kalıpların değişken sayısına
göre, 1-li, 2-li n-li, genel terimlere ayırabiliriz Örneğin, 'ölümlü-
dür', 'x ölümlüdür' 1-li atomsal acık-önermesinin yüklemi olduğundan
bir "/-// genel terim"; 'babasıdır', 'x y nin babasıdır' 2-ti atomsal acık-öner-
mesinin yüklemi olduğundan, bir "2-li genel terim"; 'arasında 'x y ile
z nin arasındadır' 3-lü atomsal açık-önermesinin yüklemi olduğundan, bir
3-iü genel terim"d\r '1 -li, 2-li n-!i genel terim' yerine '1-Iİ, 2-îi
n-li yüklem' de denir
1-li genel terimler (yani 1-li yüklemler) "özellik terimleri", 2-li, 3-lü, genel terimler ise "bağıntı terimleri"^Böylece genel terimleri Özellik terimleri ve bağıntı terimleri olmak üzere, iki geniş öbeğe; bağıntı terimlerini de 2-Iİ, 3-lü, bağıntı terimleri gibi ayrı ayrı öbeklere ayırabiliriz Özellik terimlerine Örnek olarak ('insan gibi) cins isimleri, ('mavi" gibi) niteleme sıfatları, ('ölüyor' gibi) geçişsiz fiiller; bağıntı terimlerine örnek olarak da
(seviyor, 'veriyor' gibi) geçişli fiiler, 'yanında, 'üstünde, 'arasında gibi çeşitli sözcükler gösterilebilir
"Tekil terimler"E gelince: bütün özel isimleri bu öbeğe sokmamız müm-kündür Ancak, özel isimlerin (basit) tekil terimleri hiç de tüketmediğini belirtmek gerek 'Bu kalem''o adam' gibi bir tek somut nesneyi gösteren deyimler; 'mavilik', 'insanlık', 'erdem' '3', '12', gibi bir tek soyut nesneyi
gösteren sözcükler veya semboller de tekil terimlerdir
'Tekil terim deyimi yerine 'ad' sözcüğünü de kullanıyoruz, örneğin, 'bu kalem deyimini belli bir kalemin adı, '3" sembolünü de belli bir sayının adı sayıyoruz Bu gibi "değişmez" adların (veya değişmez tpkii terimlerin) yanı sıra, bir de "değişken" adlardan söz etmek mümkündür Nitekim V, 'y', gibi değişkenler belirli nesnelerin adı olmamakla birlikte bir çok ayrı ayrı nesnenin (değerlerin) "cok-anlamlı" adı sayılabilir Günlük dildeki zamirlerin bir bakıma değişken adlar durumunda olduğunu daha önce belirtmiştik
Back to top Go down
 
Niceleme Mantığı
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» KLASİK MANTIK (ARİSTOTALES MANTIĞI)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Full Download - FullyDown Forum :: Genel Forum :: Eğitim & Kültür-
Jump to:  


Norton from Symantec
Powered By PhpBB © 2009-2010
www.sanal-turk.com
Günbatımı Theme By ●●мαнмυт●●
•Bu Sitedeki Tüm Görseller Orjinaldir. Yazılı, görsel, herhangi bir malzeme izinsiz kullanılamaz •

Bloglines l Bugünün En Aktif Konuları l Top 20 Aktif Üye Ligi l Bugünün En Aktif üyeleri l İletişim

Free forum | ©phpBB | Free forum support | Report an abuse | Forumotion.com